- Het Chinese automerk BYD heeft in Nederland een van de populairdere elektrische auto’s in handen met de ATTO 3.
- Het is een kleine SUV met een unieke ‘Blade Battery’ die tot 420 kilometer aan actieradius zou moeten opleveren.
- Business Insider mocht een week in de ATTO 3 rijden om de auto te testen.
- Lees meer: Hoe de Chinese fabrikant van elektrische auto’s BYD de Nederlandse markt wil veroveren
Dit jaar zouden nieuwe, Chinese automerken de Nederlandse markt voor elektrische auto’s moeten gaan bestormen. Maar in de praktijk is het niet zozeer bestormen, maar eerder op een rustig tempootje opstarten.
De eerste elektrische modellen uit China druppelen langzaam het Nederlandse asfalt op, en daarbij is de BYD ATTO 3 een van de meest geziene modellen tot nu toe. Met ruim 550 stuks is dit de meest verkochte Chinese elektrische auto in Nederland over de eerste zes maanden van dit jaar.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het is niet heel raar dat de ATTO 3 relatief populair is. Het is een elektrische auto met een goed uitrustingsniveau voor een prijs van net geen 45.000 euro in de duurste uitvoering. Maar goed, dan hebben we het over hoe de auto er ‘op papier’ uitziet. De praktijk kan altijd anders uitvallen.
Redacteur Dennis Wilman van Business Insider kreeg de mogelijkheid om de BYD ATTO 3 een weekje aan de tand te voelen om eens te zien waarom er redelijk wat Nederlanders overstag gaan voor deze Chinese auto.
Dit is de BYD ATTO 3 in de praktijk
Dit is de BYD ATTO 3 in de praktijk
-
Wordt het een Tesla Model 3 of toch iets anders? In dit geval de BYD ATTO 3. Hoewel beide precies in hetzelfde prijssegment zitten, kunnen de verschillen niet groter zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Toch lijkt de Chinese ATTO 3 op papier een degelijk alternatief voor de Amerikaanse Tesla.
Voor 43.000 euro krijg je een ‘Blade Battery’ van 60,5 kW. Daarmee is een WLTP-actieradius van 420 kilometer haalbaar, wat in de praktijk ongeveer 370-380 kilometer zal inhouden (komen we later op terug).
De aandrijving vindt plaats op de voorwielen en levert 204 pk en 310 Nm, wat inhoudt dat een 0 tot 100 km sprint binnen 7,2 seconden gedaan moet zijn. Laden gaat niet heel snel. Standaard gaat met 11 kWh, en snelladen gaat met maximaal 80 kWh. Van 20 naar 80 procent kost daarmee ongeveer drie kwartier.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Cijfers aan de kant, tijd om het over de auto te hebben. Die is in de variant die wij meekregen, vrij rijk uitgerust. Voor ongeveer 2.000 euro bovenop de vanafprijs krijg je namelijk het ‘design’ pakket. Dat houdt in dat je een groter, draaiend infotainmentscherm krijgt en een elektrisch bedienbare achterklep. Wel zo handig als je met laadkabels moet gaan rommelen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voor de rest is de ATTO 3 deftig uitgerust met onder andere een schuif/panoramadak, instelbare ambianceverlichting, climate control en zo’n beetje alle ADAS-systemen die je tegenwoordig verwacht.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Opmerkelijk aan de achterklep is de hoogte tot waar hij opent. Voor de gemiddelde Nederlander (lees: ietwat langere medemens) stopt deze precies op kopstoothoogte.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Gelukkig is er wel genoeg ruimte voor de laadkabel en accessoires. Deze kunnen onder de vloer van het laadruim verborgen worden zodat je er niet mee hoeft te rommelen als je de boodschappen probeert in te laden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Geloof het of niet, maar dit was veruit het meest spraakmakende onderdeel van de hele ATTO 3: de naambadge achterop. “Build Your Dreams, waar staat dat voor?” was steevast de vraag als mensen de auto zagen. BYD dus.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De naambadge voorop glimt wat meer, maar trok toch minder aandacht.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar goed: hoe rijdt de ATTO 3 dan eigenlijk? Niet per se zoals je zou verwachten. Tegenwoordig zijn veel SUV’s vrij hard afgeveerd om een beetje een sportief gevoel mee te geven.
BYD koos bij dit model voor een relatief zachte vering. Daardoor weet de ATTO 3 de hobbels en bobbels op de weg mooi glad te strijken, zonder dat het weggedrag op dat van een oude Amerikaan of Fransman begint te lijken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook het stuurgevoel, of eigenlijk het gebrek hieraan, past precies in het plaatje. Het 18-inch met rubber omwikkelde lichtmetaal dat het contact met de weg heeft, geeft geen perfecte feedback, maar geeft wel prima controle over waar je de auto heen wilt sturen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nu lijkt die 204 pk op een gewicht van 1.750 kilo ietwat karig, maar dat valt alles mee. In de praktijk reageert het gaspedaal prima op jouw input en kom je prima mee met het verkeer.
Een tussentijdse sprint om in te halen is dan ook geen enkel probleem. Iets wat natuurlijk te danken is aan de elektromotoren die vrijwel direct vol vermogen geven.
Het maakt de algemene rijervaring in de ATTO 3 uiterst comfortabel is.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het echte opmerkelijke aan de ATTO 3 begint bij het interieur. Deze heeft een unieke styling en een leuk trucje.
Maar laten we beginnen bij de plek waar je als mogelijk toekomstige eigenaar het meest zal zitten: de bestuurdersstoel. Die is opvallend kort van zitting en rugleuning. Helaas bestaat er geen optie tot verlengen, dus ontbreekt er voor de gemiddelde Nederlander misschien wat steun hier en daar.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het trucje komt in de vorm van het scherm in het midden van het dashboard.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het scherm kan, zoals je ziet, kantelen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Van horizontaal naar verticaal. Dat kan handig zijn voor wanneer je wat meer van de route wilt zien tijdens het navigeren, maar wij ondervonden dat we dit trucje enkel aan mensen voor de lol lieten zien en hem daarna weer snel in horizontale stand terugzette.
Waarom? Omdat je er dan vanaf de bestuurdersstoel beter bij kunt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat gezegd hebbende, is het interieur ruim en comfortabel te noemen. De afwerking en gebruikte materialen zijn van een prima niveau. En ja, dat ronde ding op de deur is de deurhendel.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Om de deur te openen trek je aan het afdakje van de speaker. Leuk voor de passagier die geen idee heeft hoe hij of zij de deur kan openen.
Daarnaast zie je overduidelijk de snaren die over de grotere spier lopen. We hebben het even getest en het klonk zeker niet vals.
Tussen de twee speakers zie je een speciale soort belijning die door de hele auto loopt. Deze moet verwijzen naar menselijke spieren…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voor zover het nog niet duidelijk was: de trend voor minimalisme in het interieur is bij BYD niet doorgekomen. In de ATTO 3 vinden we gelukkig nog steeds allerlei knoppen op de middenconsole, deuren en op het stuur. Scheelt toch vaak weer een hoop zoeken in het menu op het touchscreen (die niet altijd even handig te navigeren is).
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Waar de stoelen voorin wat kort zijn afgesneden, is het achterin precies het tegenovergestelde. Een prima lange zitting, maar daardoor komt de beenruimte wel weer in het geding.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Bij het panoramadak vinden we geen rare trucjes. Het dak kan open en dicht en dimt niet voor zonlicht.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In plaats daarvan kan er gewoon een scherm voor geschoven worden. Af en toe is het gewoon fijn om simpele en werkende oplossingen te hebben voor bekende problemen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook op het stuur is alles duidelijk en krijgen we niet onnodig te maken met aanraakgevoelige knoppen, maar gewoon degelijke indrukknoppen met duidelijke functies.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Uiteindelijk snappen we prima waarom de ATTO 3 een van de populairdere nieuwe Chinese EV’s is. Voor de prijs krijg je een prima pakket van een comfortabele elektrische auto met een degelijke actieradius en een goed uitrustingsniveau.
Toch zou het geheel nog wat beter uit de verf komen, als het snelladen ook echt snel zou gaan, en er wat meer opties te krijgen zijn. Ook zou een uitgebreider optiepakket niet misstaan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland